Har haft en härlig dag idag. Startade dagen med att redan från början tacka för allt bra jag skulle få uppleva idag. Tacksamhet gör något med sinnesstämningen. Så är det bara...

Satt sen hela eftermiddagen på ett fik med en god vän. Underbart att ha tid att bara sitta och snacka, med någon jag mår bra av att snacka med.  :-)

Jag har också varit sockerfri hela dagen. En smoothie till frukost/lunch, den gör jag på havremjölk, vispgrädde, bär, linfröolja och ett ägg. Gott och mättar länge. Sen blev det lutfisk till middag alldeles nyss. Också smaskens! mycket sås med smör och vispgrädde. Kan inte bli så mycket godare. Så - inget socker eller snabba kolhydrater idag. Det är vad jag behöver undvika för att klara mig ifrån sockersuget. Sen kommer suget ändå ibland, beroende på något jag ätit, situation eller mående.. Ibland äter man ju socker av "gammal vana", vid tv:n, i bilen, på bion eller vad det kan vara. Jag har identifierat mina risksituationer och hittat andra sätt att hantera dem. Idag blir det att måla naglarna vid tv:n. Det finns förstås inget godis hemma heller, det skulle vara smått livsfarligt för mig... Eller jo, dottern har en chokladkaka (jag har full koll..), men hon är 15 och har kontroll på sin chokladkaka så den rör jag inte. 

Måendet är också viktigt att ha koll på.. Mår jag dåligt, är ledsen, trött eller stressad så kommer sockersuget som ett brev på posten. Då gäller det att ha verktyg för att hantera det. Mina verktyg är t ex:

Att skriva i en grupp på Facebook där jag får mycket stöd
Att ringa eller sms:a någon som vet vad sockersuget handlar om och som kan hjälpa mig igenom det, för det GÅR ju över!! Fast jag ibland inte tror det utan tror att jag nog kommer att dö om jag inte får socker.
Att inte vara ensam. Det är livsfarligt om suget är stort.
Att inte ta med någon plånbok ut när jag har sockersug. Jag litar inte på mig själv... 
Oa-möten eller faa-möten fungerar, men finns tyvärr inte i min stad. Jag försöker pricka in telefonmöten ibland, men det är lite svårt att få till det också.
Att gå igenom min lista med affirmationer, för att peppa mig själv och komma ihåg hur bra jag faktiskt är!
Att se mig i spegeln för att påminna mig om hur mycket snyggare jag är utan de 24 kg jag hittills tappat på att vara sockerfri. Samt att påminna mig om alla komplimanger jag fått för min nya kropp. 
Lista fördelarna med att vara sockerfri och påminna mig om den listan.
Lista nackdelarna med att äta socker och påminna mig om den listan... 
Att aldrig ha något jag inte kan äta hemma!! 
Att ha en matplan. "If you don't plan, you plan to fail." Jag måste ha mat hemma som fungerar för mig att äta. Det går inte att "akuthandla" när man är hungrig. 

Det var några av mina verktyg.. Kanske de kan hjälpa någon annan?